autófóliázás lépésről-lépésre, autó fóliázás bemutató fejléc

autófóliázás bemutató 10 lépésben, autó fóliázás demo

Oldalunkon bemutatjuk az autófóliázás folyamatát, lépésről-lépésre. Nálunk megtudhatja, hogyan készül az autó fóliázás. Képi és filmes illusztrációink segítségével megismerheti kellő részletességgel a technológiát.

Hogyan készül az autófóliázás? Autófóliázás lépésről lépésre?

autófóliázás lépésről lépésre?: 1. illusztráció
Autófóliázás 1. prezentáció
Szerző: autofoliazaskarosszeriafoliazas.hu
Publikálva:
Utoljára módosítva: 2024.09.22

autófóliázás felmérése

Autó fóliázás előtti autószemle

Autószemle autófóliázás előtt 1. illusztráció
Autószemle autófóliázás előtt
Teckwrap autó fóliázás fali színtábla 2. illusztráció
Teckwrap autó fóliázás fali színtábla
Apa karosszériafóliázás fali színtábla 3. illusztráció
Apa karosszériafóliázás fali színtábla

A karosszériafóliázás legelső lépése, a karosszéria fóliázás alanyának pontos beazonosítása. Erre számos lehetőség adott, a forgalmi engedélyből való kiolvasástól, az interneten való tájékozódáson át, a model tényleges vizsgálatáig. Ennek ellenére, a legtöbb autófóliázás szolgáltatással foglalkozó cég a személyes bemutatást javasolja, hiszen ebben az esetben nem csak az model azonosítására, hanem az autó vizsgálatára, valamint a konkrét szín kiválasztására is lehetőség nyílik.

Autófóliázás alanyának meghatározása
karosszéria fóliázás előtti model szemrevételezése, allépés: 1. illusztráció
Karosszéria fóliázás előtti model szemrevételezése
autófóliázás előtti model márka azonosítása márkajelzés alapján, allépés: 2. illusztráció
Autófóliázás előtti model márka azonosítása márkajelzés alapján
autó fóliázás előtti model típus azonosítása márkajelzés alapján, allépés: 3. illusztráció
Autó fóliázás előtti model típus azonosítása márkajelzés alapján

Márka, típus és kivitel pontosítására tett első kísérlet, a márka és típusjelzések leolvasása. Ennek hiányában a forgalmi engedély ellenőrzése a következő lehetőség, bár azt is érdemes leszögezni, hogy főként egzotikus márkák modelljeinél az okmányok általában pontatlanul határozzák meg a típus jellemzőket.

Sikertelen model azonosítás utáni mérések

Részleges vagy sikertelen model azonosítás esetén érdemes a méreteket manuálisan levenni az autóról, a legpontosabb autófóliázás árajánlat érdekében.

Autó fóliázás alapanyagának kiválasztása
karosszériafóliázás fali színtáblája Teckwrap színekből, allépés: 1. illusztráció
Karosszériafóliázás fali színtáblája Teckwrap színekből
karosszéria fóliázás Teckwrap kézi színskála, allépés: 2. illusztráció
Karosszéria fóliázás Teckwrap kézi színskála
autófóliázás Teckwrap színek, allépés: 3. illusztráció
Autófóliázás Teckwrap színek

Az autó fóliázás színének kiválasztására több eszköz illetve lehetőség is adott. A legelterjedtebb a Fali színtábla, illetve a kézi színskála, más néven karosszériafóliázás színmintakönyv használata. A különböző gyártók, eltérő méretformátumú és színtartalmú karosszéria fóliázás célú skálákat állítanak elő. Egyes gyártók a különböző sorozatokat külön skálákba rendezve promotálják.

Autófóliázás árazása
autó fóliázás alapanyag szükséglet adatbázisa, allépés: 1. illusztráció
Autó fóliázás alapanyag szükséglet adatbázisa
karosszériafóliázás alapanyag szükséglet optimalizálása, allépés: 2. illusztráció
Karosszériafóliázás alapanyag szükséglet optimalizálása
karosszéria fóliázás alapanyag szükséglet optimalizálva, allépés: 3. illusztráció
Karosszéria fóliázás alapanyag szükséglet optimalizálva

Következő lépésként az autófóliázás árazását illetően, a beazonosított model anyagfelhasználásának optimalizálása. Ennél a lépésnél az operátor átrendezi és átméretezi az autóhoz szükséges anyag darabokat, más néven Plate-eket. Ez a folyamat akár 5-10 percet is igénybe vehet, egy-egy új, vagy még fel nem dolgozott modelnél, de ezt követően az adatbázis már tartalmazni fogja a javított méreteket, így a következő azonos típusnál ez már nem jár feldolgozási idővel.

Autó fóliázás szoftveres vágási tervek optimalizálása

A legtöbb autó fóliázás áralkotó szoftver általában egy adott felfogás szerint, (biztonsági többlet) rendezi el a tervezett anyagfelhasználást. Ennek oka, a munkát végző személyzet ismeretlen változóként történő kezelése, a negatív értelmezésben. Ez azt jelenti, hogy Murphy törvénykezését alapul véve, amit el lehet rontani, azt el is fogják. A karosszériafóliázás árajánlatát készítő operátor azonban, a saját kollégáinak ismeretében, képes ezt korrigálni, és csak ott képez rontási tartalékot, ahol ez valóban szükséges. (Pl.: sok pótlást igénylő, mély nyújtást megkövetelő lökhárítók, nagy visszafordulási szögű idomok, stb. karosszéria fóliázás alapanyag mennyisége.) Röviden ezt nevezik autófóliázás alapanyag optimalizálásnak.

Autófóliázás optimalizálásához szükséges perifériák
Autófóliázás - ARGB világítású gépház és hűtés, tanács: 1. illusztráció
ARGB világítású gépház és hűtés
Autó fóliázás - ARGB világítású billentyűzet, tanács: 2. illusztráció
ARGB világítású billentyűzet
Karosszériafóliázás - ARGB világítású nagyfelbontású egér, tanács: 3. illusztráció
ARGB világítású nagyfelbontású egér

Hasonlóan az autódekoráció, vagy köznyelvi elnevezésén, autómatricázás rokonszakmához, az autó fóliázás nélkülözhetetlen kellékei az ARGB világítású eszközök, a magasabb színvonalú tervezéshez.

autó fóliázás előtti autó leadás

Autó leadása autó fóliázás számára

Autóátvétel karosszéria fóliázás céljából 1. illusztráció
Autóátvétel karosszéria fóliázás céljából

Az autófóliázás kezdő dátumára az autónak az előre egyeztetett módon kell rendelkezésre állnia. Abban az esetben, ha a járműnek karosszéria javításon kellett átesnie, ez az autó fóliázás kezdetéig meg kellett hogy történjen. Továbbá szintén fontos tény, hogy a legtöbb karosszériafóliázást végző műhely sem időben, sem felszerelésben nincs berendezkedve az autó bő vizes öblítésére, más szóval az autómosásra. Ebből adódóan, a járművet karosszéria fóliázás előtt mindig az előre egyeztetett módon kell letisztítani. Ennek hiányában többletköltségek léphetnek fel a kiesett idő, illetve a megnövekedett munkaidő miatt.

Autómosás autófóliázás előtt

Az autó fóliázás sikerének titka, hogy minden lépés a megfelelő módon és időben történik. A gyors és hatékony munkavégzés érdekében, karosszériafóliázás előtt 4-8 órával a járműnek egy általános tisztításon kell átesnie. Ennek célja, hogy a mindennapi használatból, valamint, a parkolásból származó szennyeződések ne az autó megérkezése után kerüljenek eltávolításra. Ennek hiányában a műhelymunka akár 4-6 órával is megnőhet, hiszen a karosszéria fóliázás előtti szakszerű tisztítást megelőzi egy úgynevezett "kosztiszta állapot" elérését megcélzó tisztítási folyamat.

autófóliázás előkészítése

Autófóliázás előtti takarítás előkészítés

Sárvédő oldalindex eltávolítása autófóliázás tisztítás előtt 1. illusztráció
Sárvédő oldalindex eltávolítása autófóliázás tisztítás előtt

Az autófóliázás szakszerű tisztítását és az anyag felszabását megelőzően el kell távolítani mind a takarítást, mind az autó fóliázás folyamatát akadályozó elemeket, díszeket, kiegészítő idomokat. Ezalatt célszerű, sőtt szükséges ellenőrizni, hogy a fényezett felületek, beleértve a rejtett részek alkalmasak a karosszériafóliázásra. Ennek jelentősége igen nagy, hiszen ha az akadályozó tényezők az anyag felszabása után derülnek ki, extra javítási idő keletkezik, ami a fólia tartós tárolása szempontjából komoly problémákat vet fel, mind helyigény, mind a szakszerű tekercselés fenntartása miatt.

Autófóliázás előtti tisztítást akadályozó elemek eltávolítása
Első rendszámtábla tartók eltávolítása autó fóliázás előtti tisztítást megelőzően, allépés: 1. illusztráció
Első rendszámtábla tartók eltávolítása autó fóliázás előtti tisztítást megelőzően
Hátsó rendszámtábla tartók eltávolítása karosszériafóliázás előtti tisztítást megelőzően, allépés: 2. illusztráció
Hátsó rendszámtábla tartók eltávolítása karosszériafóliázás előtti tisztítást megelőzően
Sárvédő indexidomok eltávolítása karosszéria fóliázás előtti tisztítást megelőzően, allépés: 3. illusztráció
Sárvédő indexidomok eltávolítása karosszéria fóliázás előtti tisztítást megelőzően

A rendszámtáblák, oldalindexek, díszlécek és egyéb kiegészítő idomok eltávolítása autófóliázás előtt nem csak azért fontos lépés, mert nagyban megkönnyíti a karosszériafólia felhelyezését az elemekre, de hatványozottan csökkenti az esélyét a munka közben bekövetkező porhullásnak. Az autó fóliázás telepítése közben keletkező rezgések, valamint az autófólia statikus vonzása is képes a legeldugottabb helyekről is előhozni a megbújt szennyeződéseket. Az autón előforduló kiegészítő elemek kiválóan rejtik el a port, homokot, sőt, akár rovarmaradványokat is, amit senki nem szeretne karosszériafóliázás után viszontlátni a fényezés és az autó fólia közt.

Autó fóliázás előtti takarítást megelőző embléma eltávolítás
autófóliázás előtti takarítást megelőző embléma felmérés, allépés: 1. illusztráció
Autófóliázás előtti takarítást megelőző embléma felmérés
autó fóliázás előtti takarítást megelőző embléma eltávolítás, allépés: 2. illusztráció
Autó fóliázás előtti takarítást megelőző embléma eltávolítás
karosszériafóliázás előtti takarítást megelőző embléma ragasztó eltávolítás, allépés: 3. illusztráció
Karosszériafóliázás előtti takarítást megelőző embléma ragasztó eltávolítás

A több darabból álló emblémák összefogására, egy közepes tapadású maszkoló szalagot használnak, ami meggátolja az elemek elszóródását, valamint fenntartja a hézagok állandó távolságát, a karosszériafóliázás ideje alatt. A fényezésről való leválasztáshoz egy speciálisan erre a célra kifejlesztett szilikon vágószalagot használnak, ami úgy képes kettéválasztani a ragasztó anyagot, hogy az sem a karosszériában, sem a jelzésekben nem tesz kárt. A felületen maradt ragasztót egy rotációs ragasztó radírral távolítják el. A folyamatok gyorsan és károkozás mentesen végrehajthatók.

Emblémák és márkajelzések eltávolításának fontossága

A márka és típus megjelölő emblémák eltávolítása mind tisztítási, mind telepítési szempontból egyaránt fontos karosszéria fóliázás előtt. A legtöbb esetben ezeket 3mm vastag, 2 oldalán tapadó réteggel ellátott szivacs ragasztóval helyezik fel, ami kiválóan alkalmas a szennyeződések begyűjtésére, majd kiengedésére a legrosszabb pillanatokban, ezért eltávolításuk erősen indokolt és ajánlott is.

Autó fólia felszabása autófóliázás előtt

Karosszéria fóliázás - Autófólia mérése felszabás előtt 1. illusztráció
Autófólia mérése felszabás előtt

Az autó fóliázás szoftver optimalizált méretei alapján a karosszériafólia felszabása megelőzi a takarítás folyamatát. Ennek azért van jelentősége, mert bár a tisztító vegyszerek egyfajta portaszító réteggel védik a felületet, ennek ellenére a szálló por egy része így is megtelepedhet az autón. Az előre felszabott autófólia elemek alkalmazása drámaian lerövidíti a takarítás és a kivitelezés közti időt, hiszen a tisztítást követően egyből felhelyezhetőek és telepíthetőek a megfelelő darabok. A méretpontos darabokat rövidtávon kisebb tekercsek formájában, címkével ellátva kell tárolni, meggyorsítva a karosszériafóliázás közben elemről elemre történő átváltást.

Autófólia méretre vágása az autó fóliázás szoftver otimalizált tervei alapján
Autófóliázás - Autófólia méretezése, allépés: 1. illusztráció
Autófólia méretezése
Autó fóliázás - Autófólia méretre vágása, allépés: 2. illusztráció
Autófólia méretre vágása
Karosszériafóliázás - Autófólia feltekerése és cimkézése, allépés: 3. illusztráció
Autófólia feltekerése és cimkézése
Karosszéria fóliázás - Workzone mérőszalag, allépés: 4. illusztráció
Workzone mérőszalag
Autófóliázás - Fiskars olló, allépés: 5. illusztráció
Fiskars olló
Autó fóliázás - Rollcut, allépés: 6. illusztráció
Rollcut

Az optimalizált méretek alapján, a megfelelő vágási rendben, az úgynevezett "vágási terv" szerint kezdődik meg az autó fólia méretrajzolása. A berendezett darabok levágása, a feldolgozást végző operátor testi valamint a cég műhely és vágóasztal adottságaihoz igazodik. A felméretezett vágási rajz alapján, a szabás elvégezhető ollóval, rollcuttal, de akár hétköznapi snitzerrel vagy szikével is. A leválasztott elemeket a feldolgozást végző személy, a megfelelő irányba, hordozó réteggel befelé csavarja fel. Függően a tárolás idejétől, a tekercsek átmérője 8 cm-től 15 cm-ig terjed, figyelembe véve a rendelkezésre álló hely mennyiségét, valamint a tervezett karosszéria fóliázás átfutási idejét. A kész tekercseket a megfelelő méretre csavarás után, egy maszkoló szalaggal cimkézve teszik el. A megfelelő jelölések az autófóliázás alatt könnyebbséget jelentenek a rollok gyors és hatékony azonosításánál.

Autó fóliázás alapanyagának feldogozó állomása

Általában elmondható, hogy egy magyar közúti közlekedésre alkalmas személygépjármű legnagyobb idom hossza 4 méter alatt van, az átlag pedig 320 cm. Ebből kifolyólag, a karosszériafóliázás alapanyagának feldolgozásához készült asztalok 3m körüli hossztól alkalmasak a feldolgozás helyszínéül. A legtöbb karosszériafólia maximum 152,4 cm, ezért az asztalszélesség a kényelmes elérés érdekében 160 cm és 200 cm között optimális.

Autófóliázás alapanyagának feldogozó szerszámai

Az autófóliázás alapanyagának vágása, számos eszközzel végezhető, de érdemes 2 fő csoportot megkülönböztetni. A toló vagy gördülő és a vágófelületen használandó vágószerszámokat. Míg az olló és a rollcut alkalmazásakor a tényleges karosszéria fólia szétválasztás a levegőben történik, a szike vagy snitzer használat esetén a kontakt burkolat felső rétegén végighúzva történik a vágás. Ennek a berendezés és szerszám amortizáció szempontjából van jelentősége. Míg a gördülő módszer gyors és aránylag amortizációmentes munkát tesz lehetővé, a kontakt vágás lassabb, de jelentősen pontosabb. A két módszer használatának helyes és indokolt használatának aránya optimalizálja az autó fóliázás előkészületének sebességét, ezáltal költségeit is.

Autó fóliázás alapanyagának rövid és középhosszú tárolása

A tekercselés átmérőjének igen fontos szerepe van, hiszen a szükséges tárolási hely kihasználása érdekében a minél kisebb átmérő az optimális. Ugyanakkor a rollban töltött időt is figyelembe kell venni, hiszen a túl szűkre tekert autófóliák 2-4 nap elteltével megkezdik a hordozóról történő leválást. Ilyenkor a kettévált részek könnyen begyűjtik a környezeti port, így az autófólia érintett részei már nem használhatóak karosszéria fóliázás céljából.

Autófóliázás előtti takarítás

karosszériafóliázás előtti takarítása 1. illusztráció
Karosszériafóliázás előtti takarítása

Autófóliázás előtt a szerelési szakasz lezárása után egy 3 fázisú karosszéria tisztítás következik. A megfelelően letisztított autó és a tiszta munkakörnyezet együttesen szinte teljesen kizárja a fólia alá kerülő szennyeződés lehetőségét.

Por és szennyeződések eltávolítása autófóliázás előtt
karosszéria fóliázás fő felületek intenzív tisztítása, allépés: 1. illusztráció
Karosszéria fóliázás fő felületek intenzív tisztítása
autófóliázás élek intenzív tisztítása, allépés: 2. illusztráció
Autófóliázás élek intenzív tisztítása
autó fóliázás nútok intenzív tisztítása, allépés: 3. illusztráció
Autó fóliázás nútok intenzív tisztítása
Karosszériafóliázás - RG lúgos tisztítószer , allépés: 4. illusztráció
RG lúgos tisztítószer
Karosszéria fóliázás - Intenzív szövésű mikroszálas kendő, allépés: 5. illusztráció
Intenzív szövésű mikroszálas kendő

A szakszerű autó fóliázás előtti tisztítás első fázisa a látható és nem látható szennyeződések eltávolítása. Ide tartozik a por, kátrány, gyanta, rovarmaradványok, de az ablakmosó foltok, kerámiaszemcsék és egyéb kemikáliák egyaránt. Ezek együttes eltávolítása mind az első tisztítási fázisban, karosszériafóliázás előtt történik, ezért kiemelten fontos az első körös takarításhoz, a megfelelő szerszámokat és vegyszereket használni; intenzív szövésű mikroszálas kendőt és erősen lúgos tisztítószert ajánlunk, hiszen ezek segítségével szinte teljesen eltávolítható minden, ami a karosszéria fóliázás élettartamát, vagy esztétikáját ronthatja fényezés felől.

Autó fóliázás előtti első tisztítási fázis fontossága

A későbbi két fázisban már nincs lehetőség a kémiai szenny felismerésére, valamint eltávolítása is nehézkes, ezért ha azok nem tisztulnak meg első körben, a továbbiakban végig a karosszérián meglapulva vészelik át a fennmaradó folyamatokat, alulról károsítva, és-vagy elcsúfítva az autófóliát.

Tüskék és kátrányfoltok eltávolítása autófóliázás előtt
autófóliázás fő felületek homogén tisztítása, allépés: 1. illusztráció
Autófóliázás fő felületek homogén tisztítása
autó fóliázás élek homogén tisztítása, allépés: 2. illusztráció
Autó fóliázás élek homogén tisztítása
karosszériafóliázás nútok homogén tisztítása, allépés: 3. illusztráció
Karosszériafóliázás nútok homogén tisztítása
Karosszéria fóliázás - SG PH semleges tisztítószer , allépés: 4. illusztráció
SG PH semleges tisztítószer
Autófóliázás - Gyurmás kendő, allépés: 5. illusztráció
Gyurmás kendő

A szakszerű autófóliázás előtti tisztítás második fázisa a beégett szennyeződések eltávolítása. Ennek a lépésnek a célja az, hogy a karosszéria fólia alatti fényezett felület, a lehető legsimább legyen. Ennek hiányában ugyanis az autó fóliázás végeredménye hasonló optikai tüneteket produkál majd, mintha az első fázisban történt portalanítás maradt volna el. A szaknyelv ezeket a beégett dudorodásokat "tüskének" nevezi. Ennek következtében a karosszériafólia felületén kis, helyenként hegyes, helyenként buborék szerű kitüremkedések keletkeznek. Minnél több por és tüske van egy fólia alatt, annál rosszabb az optikai élmény. A maximális "tüskétlenítés" céljából, egyes telepítők egy "Gyurma" köznyelvű anyagot használnak, ami a felületbe égett kissebb-nagyobb tüskék eltávolítására szolgál. Teszi ezt sokkal hatékonyabban, de jelentősen lassabban, mint egy hagyományos törlőkendő. Ezen két eszköz összevont verziója a Gyurmás kendő, ami megőrizte a hagyományos törlőanyagok sebességét, valamint a Gyurma hatékonyságát. Ennek hatékony és gazdaságos használatához, valamint a karosszéria épségének megőrzéséhez, síkosítő anyagra van szükség. A száraz gyurmás kendő ugyanis a karosszériából leválasztott szennyeződéseket a felületen végighúzva marásnyomokat, karcokat hozhat létre. Ennek kiküszöbölésére, alkalmazunk síkosító vegyszert, ami egy közel PH semleges, általános célú tisztítószer. Ez nem csak azért hasznos, mert elkerülhető a felület karcosodása, hanem azért is, mert gátolja a már felszabadult tüskék letapadását, beékelődését.

Így keletkeznek beégett szennyeződések

A beégett szennyeződések a legtöbb esetben a nem megfelelő időközönkénti tisztítás, és a rendszeres nagy sebességgel történő közlekedés kombinációjaként jönek létre. Alapul a közlekedésben keletkező fém és grafitpor, kőpor, egyes esetekben kerámiapor szolgál. Ezek az apró szemcsék a felforrósodott lakkra feltapadnak, majd bizonyos idő elteltével be is égnek a felületbe. A folyamatot gyorsítja és erősíti, ha a porszemcsék nagy sebességgel találkoznak az autóval, vagy tartósan maradnak a lakkon. Ezek eltávolítása az autófóliázás előtti tisztítás 2. fázisának fő célja.

Felületek végső zsírtalanítása és tisztítása autó fóliázás előtt
Autó fóliázás - Felület előkészítő vegyszer felvitele, allépés: 1. illusztráció
Felület előkészítő vegyszer felvitele
Karosszériafóliázás - Felület előkészítő vegyszer habosítása, allépés: 2. illusztráció
Felület előkészítő vegyszer habosítása
Karosszéria fóliázás - Felület előkészítő vegyszer szárítása, allépés: 3. illusztráció
Felület előkészítő vegyszer szárítása
Autófóliázás - JG Felület előkészítő tisztítószer, allépés: 4. illusztráció
JG Felület előkészítő tisztítószer
Autó fóliázás - Lágy mikroszálas kendő, allépés: 5. illusztráció
Lágy mikroszálas kendő

A harmadik fázisban az autó fóliázás előtti közvetlen tisztításról beszélünk. A por és tüskementes felületek áttörlése egy kimondottan erre a célra fejlesztett előkészítő vegyszerrel történik. Ez a folyamat eltávolítja a tisztítás fázisai kozben és után odakerült ujjlenyomatokat, felszabadított, de felületen maradt tüskéket, valamint a menet közben rászállt port is. Alkalmazása egy portaszító, karosszériafólia tapadást segítő réteget hoz létre a felületen, ami megkönnyíti a tiszta és hatékony munkát a karosszérián. Felhordásához lágy szövésű mikroszálas kendőt alkalmazunk, így eloszlatva és megtisztítva a fényezést, közvetlenül karosszériafóliázás előtt.

autó fóliázás kivitelezése

Autó fóliázás kivitelezése

 autó fóliázás telepítésének eldolgozása 1. illusztráció
autó fóliázás telepítésének eldolgozása

Az autó fóliázás kivitelezése a teljes munka legidőigényesebb folyamata. A szétszerelt, ellenőrzött és letisztított karosszériára elemenként megkezdődik az autó fólia telepítése. A méretre vágott fólia darabok skicces körbevágása és kissebb formákra való szétszabása megkönnyíti és gyorsítja a munkát. Bizonyos elemek fóliázásának sorrendje opcionális, még más idomok logikailag következnek egymás után. A karosszériafóliázás telepítése a legtöbb formán ugyanazt a metódust követi. Először a felület teljes egészére formálják fel az aynagot, ez történhet hő és vagy feszítés segítségével, vagy enyhén ívelt idomokon akár teljesen hidegen és feszültségmentesen. A főfelületek megképzése után, a szomszédos idomhatárok mentén, a felesleges karosszéria fólia levágásra kerül. Az így keletkezett szabad anyag szélek kézzel és karosszéria fóliázás specifikus szerszámokkal visszahajtásra kerülnek. A rögzített szélek, valamint az elembelsők egységes átmelegítést és éllesütést igényelnek, ezzel drasztikusan gyorsítva a végleges geometria 80%-nak elérését. A fennmaradó 20% az autófóliázás befejezését követő 15-30 napban következik be.

Autó fólia Elemek szétbontása
karosszériafóliázás alapanyag felhelyezése méretezéshez, allépés: 1. illusztráció
Karosszériafóliázás alapanyag felhelyezése méretezéshez
Karosszéria fóliázás - Autófólia formára vágása, allépés: 2. illusztráció
Autófólia formára vágása
autófóliázás idom kiemelő vágása, allépés: 3. illusztráció
Autófóliázás idom kiemelő vágása

Az első lépés, amit célszerű elvégezni az autó fóliázás tényleges megkezdése előtt, a több elemet magába foglaló darabok szeparálása. Általában az oldalidom autófóliája magában hordozza az ajtók, oszlopok és küszöbök anyagait, egyes esetekben a tükrök, toldások, kisebb díszítő elemek anyaga is kinyerhető a kieső részekből. Ebből következik, hogy egy bonyolult első és hátsó lökhárítókkal valamint légbeömlőkkel szerelt autó első karosszériafóliázás kivitelezési fázisa nem lehet a szükséges pótlások telepítése, hiszen azok alapanyaga még nem áll rendelkezésre, vagy többletanyagként a tekercsből lenne szükséges levágni. Ugyanígy az ajtók elemei sem kezdhetőek el a szeparáció hiányában, hiszen ha gazdaságosan szabták az anyagot, azok az úgynevezett "Oldal Plate-n" kaptak helyet. Ebből kiindulva számos karosszéria fóliázás esetében a sorrendiség részlegesen kötött, a folyamatok nem teljesen szabadon cserélhetőek.

Hátsó sárvédő autófóliázás
Hátsó sárvédő autó fóliázás előkészítés, allépés: 1. illusztráció
Hátsó sárvédő autó fóliázás előkészítés
Hátsó sárvédő karosszériafóliázás felfeszítés, allépés: 2. illusztráció
Hátsó sárvédő karosszériafóliázás felfeszítés
Hátsó sárvédő karosszéria fóliázás eldolgozás, allépés: 3. illusztráció
Hátsó sárvédő karosszéria fóliázás eldolgozás
Puha kasírozó autófóliázáshoz, allépés: 4. illusztráció
Puha kasírozó autófóliázáshoz
30° Snitzer autó fóliázáshoz, allépés: 5. illusztráció
30° Snitzer autó fóliázáshoz
Hőpisztoly karosszériafóliázáshoz, allépés: 6. illusztráció
Hőpisztoly karosszériafóliázáshoz

A hátsó sárvédő autófóliázás általában az autók legnagyobb elemének kivitelezését jelenti. Az ajtók, küszöbök, esetlegesen oszlopok leválasztása után a legtöbb esetben még mindig közel 3,5 méter, így a telepítése továbbra sem túl egyszerű. Szerencsésebb esetben, a telepítő nem egyedül végzi el a fő felület rögzítését, illetzve az egyes görbületek felfeszítését. A társas munka nem csak az autó fóliázás munkaidejét csökkenti le, de ezzel együtt az eldolgozásokra is több időt juttat, ezáltal nagyobb türelem és figyelem jut az esztétikára. A legtöbb karosszériafóliázással kapcsolatos hiba ugyanis nem az elemek közepén jelentkezik, hanem a visszahajtott, ésetleg élben vágott karosszériafólia széleknél.

Hátsó ajtó autó fóliázás
Hátsó ajtó karosszéria fóliázás anyag leválasztás, allépés: 1. illusztráció
Hátsó ajtó karosszéria fóliázás anyag leválasztás
Hátsó ajtó autófóliázás fő felület telepítése, allépés: 2. illusztráció
Hátsó ajtó autófóliázás fő felület telepítése
Hátsó ajtó autó fóliázás kilincs eldolgozása, allépés: 3. illusztráció
Hátsó ajtó autó fóliázás kilincs eldolgozása

Az autófóliázás a hátsó ajtókon, jelentősen könnyebb a fő felületen, mint a sárvédőn volt. A legtöbb hátsó ajtó, még az igazán nagyméretű limuzinokon is maximum 150 cm széles, ezért akár egy ember is kényelmesen dolgozhat vele. Célszerű vízszintesen kettéválasztani az anyag hordozóját, figyelembe véve az ajtó formavilágát, majd a felső szegmens telepítését elvégezni. Ennek a fentről lefelé hulló por miatt van jelentősége. Az autón történő bármilyen munkavégzés, apró rezgéseket indukál a karosszérián, ennek következtében a rejtett por felszabadulhat, és a fólia ragasztójára vagy a karosszériára hullva okozhat kellemetlenségeket. Az alsó szegmens autó fóliázása közben elsősorban a díszlécek, küszöbtoldatok okozhatnak problémát, függően attól, hogy áthidaló, vagy megkerülő technikát alkalmaz a telepítő.

Első ajtó autófóliázás
Első ajtó karosszériafóliázás behajtása, allépés: 1. illusztráció
Első ajtó karosszériafóliázás behajtása
Első ajtó karosszéria fóliázás megvágása, allépés: 2. illusztráció
Első ajtó karosszéria fóliázás megvágása
Első ajtó autófóliázás lemelegítése, allépés: 3. illusztráció
Első ajtó autófóliázás lemelegítése

Hasonlóan a hátsó ajtókhoz, az első ajtó karosszériafóliázás is 2 szegmensre osztva a legkönnyebb. Általában elmondható, hogy a két elem közül, ez a nehezebb. A legtöbb autón az első ajtón található kilincs és esetleges díszléc mellett még egy tükör is helyet kapott. Ez nem csak a hozzáférést nehezíti, de ezzel együtt többletmunkát is jelent. Hasonlóan a többi elem eldolgozásához, az első ajtók karosszéria fóliázása is igényli a lemelegítést. Fokozott figyelmet kell fordítani az élek lesütésére, hiszen az első ajtók vannak leginkább kitéve a fizikai erőhatásoknak, lévén ezeket nyitják a legtöbbször, illetve éleik érintkeznek a legtöbbet a környezettel és felnőtt utasokkal. Egyes modeleknél érdemes lehet az élek külön védelme, a fallal vagy egyéb tereptárgyakkal való érintkezés miatt.

Gépháztető autó fóliázás
Gépháztető autó fóliázás előkészítése, allépés: 1. illusztráció
Gépháztető autó fóliázás előkészítése
Gépháztető karosszériafóliázás ráfeszítése, allépés: 2. illusztráció
Gépháztető karosszériafóliázás ráfeszítése
Gépháztető karosszéria fóliázás megvágása, allépés: 3. illusztráció
Gépháztető karosszéria fóliázás megvágása

A gépháztatő autófóliázás a lehetőségekhez mérten kettő vagy több emberes feladat. Mind a karosszéria fólia felületre történő felfeszítése, mind a középről kifelé kétirányú kasírozása gyorsabb és biztosabb, ha két ember dolgozik az autó két oldalán. A nagy felület felhelyezése után, az aszisztens feladatkör véget is ér, a gépháztető többi munkafázisa már egyedül is kényelmesen végrehajtható. A gépháztető autó fóliázás körbedolgozása más elemekhez hasonlóan történik. Leszélezés, visszahajtás és lemelegítés. Ennél az elemnél fokozottan érvényesül azonban a fő felületi melegítés igény. A legtöbb karosszériafólia manapság már légcsatornával készül, aminek a feladata a telepítés közben a vinyl alá szoruló levegő buborék mentes elvezetése. Ugyanakkor a légcsatornákban maradó levegő az idő múlásával, a légcsatorna bezáródásának következtében kiszorul, illetve esetenként körbezáródik, ezzel buborékokat eredményezve a fólia ragasztólyában. Ennek kiküszöbölésére célszerű a felületi hőkezelés, elősegítve a csatornák homogén bezáródását, és a könnyű légeltávozást.

Csomagtérajtó autófóliázás
Csomagtérajtó autófóliázás telepítése, allépés: 1. illusztráció
Csomagtérajtó autófóliázás telepítése
Csomagtérajtó autó fóliázás szélezése, allépés: 2. illusztráció
Csomagtérajtó autó fóliázás szélezése
Csomagtérajtó karosszériafóliázás lesütése, allépés: 3. illusztráció
Csomagtérajtó karosszériafóliázás lesütése

A csomagtérajtó autófóliázása nem sokban tér el a gépháztető elkészítésétől. Bár mérete általában jelentősen kisebb, nehézsége cserébe kompenzál az íveinek köszönhetően. Bár a legtöbb csomagtérfedél fóliázható egyedül is, itt is könnyebbséget jelent, ha valaki segíti a telepítőt a rögzítési pont kialakításában és a formák felfeszítésben. A fő felület kasírozása után, ez is egyszemélyes elemmé válik, a körbedolgozása és lemelegítése pedig a megszokott autó fóliázás protokol szerint történik.

Hátsó lökhárító autó fóliázás
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás telepítése, allépés: 1. illusztráció
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás telepítése
Hátsó lökhárító autófóliázás feszítése, allépés: 2. illusztráció
Hátsó lökhárító autófóliázás feszítése
Hátsó lökhárító autó fóliázás kasírozása, allépés: 3. illusztráció
Hátsó lökhárító autó fóliázás kasírozása

A hátsó lökhárító karosszériafóliázás a leggyakoribb esetekben két emberes művelet. A többi nagy elemhez hasonlóan az asszisztencia tartja feszesen a fóliát, még a telepítő fokozatosan kasírozza és formálja hővel. A forma lekövetése sokszor nem könnyű feladat, mert a pozitív íveket (lökhárító két előrenyúló oldala) optikai és merevítési célú negatív ívekkel, bemélyedésekkel, nútokkal bonyolítják. Egy tapasztalt telepítő karosszéria fóliázás telepítés előtt megvizsgálja, elemzi és értelmezi a formavilágot, ezt követően kezdi csak meg az előkészületeket, majd a felvitelt a felületre.

Első sárvédő autófóliázás
Első sárvédő karosszériafóliázás előtti formaelemzés, allépés: 1. illusztráció
Első sárvédő karosszériafóliázás előtti formaelemzés
Első sárvédő karosszéria fóliázás felület telepítés, allépés: 2. illusztráció
Első sárvédő karosszéria fóliázás felület telepítés
Első sárvédő autófóliázás eldolggozása snitzerrel, allépés: 3. illusztráció
Első sárvédő autófóliázás eldolggozása snitzerrel

Az első sárvédők nem tartoznak a legbonyolultabb elemek közé, autófóliázás szempontjából. Egy-két kivételt leszámítva, sem méretük, sem formájuk nem minősül nehéznek, azt is mondhatnánk kellemes felüdülés, a nagyobb és komplikáltabb idomok után. Körbe dolgozásuk a szűk hézagok kerékjárati ív, illetve a fényszórók találkozásánál ütközhet akadályba, bár ez is ritkaság számba megy a modernebb, újabb autómodellek autó fóliázásánál. Amire azonban fokozottan érdemes figyelni a telepítés végezténél, hogy a menetszéllel érintkező formanyitó élek széleit fokozott figyelemmel kell lenyomni a lesütésnél. Amennyiben ez elmarad, a sárvédőre telepített karosszériafóliázás nagy sebességnél felválhat, beszakadhat.

Tükör autó fóliázás
Tükör autó fóliázás előtt, allépés: 1. illusztráció
Tükör autó fóliázás előtt
Tükör karosszériafóliázás felfeszítése, allépés: 2. illusztráció
Tükör karosszériafóliázás felfeszítése
Tükör karosszéria fóliázás formára zsugorítása, allépés: 3. illusztráció
Tükör karosszéria fóliázás formára zsugorítása

Általánosságban elmondható, hogy a lökhárítók és hátsó sárvédőkkel szemben, a legnagyobb kihívást a karosszéria fóliázás világában a tükrök burkolatának fóliázása jelenti. Méretüket tekintve nem beszélhetünk nagy anyagfelhasználásról, ezért kezelhetetlen dimenziókról sem, mégis komoly fejtörést okoznak a szakembereknek. Ennek az oka, épp az apró méret és a hozzá társuló formavilág kombinációja. A legtöbb visszapillantó idom ugyanis legalább több tengelyen is 180°-ban visszaforduló íveket tartalmaz, mindezt teszi 10-15 cm vagy akár 1-2 cm átmérővel. Az ilyen mértékű felületi irányváltások eredményezik a fólia felválását, a helytelen autófóliázás telepítés; az anyag túlterhelése, feszültség alatt hagyása következtében. A legtöbb tapasztalt kivitelező ezért alapvetően több rejtett illesztést, úgynevezett toldást vagy pótlást használ, ami tehermentesíti az autófóliát. A szükséges darabokat általában fénytörésben, vagy önmagát takaró hajlatban rejtik el.

Első lökhárító autófóliázás
Első lökhárító autófóliázás közben, allépés: 1. illusztráció
Első lökhárító autófóliázás közben
Első lökhárító autó fóliázás éleldolgozása, allépés: 2. illusztráció
Első lökhárító autó fóliázás éleldolgozása
Első lökhárító karosszériafóliázás légbeömlő vágása, allépés: 3. illusztráció
Első lökhárító karosszériafóliázás légbeömlő vágása

Az első lökhárító a legtöbb autó modellnél a legnagyobb kihívást jelenti. Egy autó legmeghatározóbb karosszéria elemének titulusa, valamint az aerodinamikai szerepe miatt a formatervezők rendesen kitesznek magukért, mikor ezeket az idomokat tervezik. Van azonban egy arányosság az esztétika és az autó fóliázás kivitelezési nehézsége közt, és ez nem kedvez a telepítőknek. Egy komoly referencia értékű sportautó karosszériafóliázása így nem csak azért minősül szakmai teljesítménynek, mert ritka és drága, hanem mert a kivitelezése embert próbáló feladat. A tükör idomhoz hasonlóan, az első lökhárítók karosszéria fóliázása is sokszor megköveteli a pótlásokat, mindezt kellőképpen előre tervezve, hiszen a sárvédőhöz hasonlóan, a menetszél hatása itt is jelentős, ezért a megfelelő ragasztási rétegsorrendre, az él leszorításra és a lemelegítésre bizony oda kell figyelni. Mindezek összességében elmondható, hogy az első lökhárítók a legtöbb autónál az autófóliázás legnagyobb kihívásai.

autófóliázás átadása

Autó fóliázás átadása

karosszéria fóliázás átadás előtt 1. illusztráció
Karosszéria fóliázás átadás előtt

A karosszériafóliázás átadását megelőző utolsó időszak a legkritikusabb szakasza az autófóliások munkájának. A munka elkészült, a végeredmény látványos, ez azonban könnyen elvonja a fókuszt arról, hogy bár a legtöbb időt felemésztő folyamatok már véget értek, mégis egy igen fontos része még elvégezetlen a feladatnak. Az ellenőrzés. Egy jól szervezett struktúrában jut idő az elvégzett munka dokumentálására, esetünkben fotózására, videózására, közösségi médiában történő megosztásra, de ez mind mit sem ér, ha az ellenőrzés folyamata elmarad. A karosszéria fóliázás első 30 napja kritikus, mind a technológia, mind pedig marketing szempontból, így ha ez az időszak nem az optimális forgatókönyv szerint alakul, az kihatással lesz mind a kivitelező presztízsére, mind az autó további sorsára, ezért törekedni kell arra, hogy ez az idő a legoptimálisabban teljen el.

Autófóliázás ellenőrzése átadás előtt
autófóliázás átadás előtt jobb eleje, allépés: 1. illusztráció
Autófóliázás átadás előtt jobb eleje
autó fóliázás átadás előtt bal hátulja, allépés: 2. illusztráció
Autó fóliázás átadás előtt bal hátulja
karosszériafóliázás átadás előtt jobb hátulja, allépés: 3. illusztráció
Karosszériafóliázás átadás előtt jobb hátulja

A fizika és a kémia törvényei bár látszatra megkerülhetőek, áthághatóak, alapvetései azonban örök érvényűek. Ebben a szakmában ez akkor mutatkozik meg igazán, mikor a látszatra jól végzett munka 15-30 nappal később vállalhatatlan hibák sokaságával bosszulja meg magát. Egy jól képzett karosszéria fóliázással foglalkozó szakember tisztában van az általa megmunkált anyag tulajdonságaival és jobb szó híján hiányosságaival egyaránt. Egy általunk is nagyra tartott szakember mondását követve; "Ez műanyag, úgy is viselkedik, és ezt is kell tőle várni", a telepített autó fólia viselkedése lesz az irányadó. A sokéves megfigyelés alapján megállapítható, hogy a friss autófóliázás első 36 órája, majd az elkövetkező 15 és 30 napja a legkritikusabb. Bár a telepítők ebből érdemben csak az első intervallumban tehetnek bármit, ha a megfelelő szisztémák alapján végzik az átnézést, és tesztelik a kritikus részeket, a második, jóval nagyobb időintervallumban már kiemelkedően komoly probléma nem léphet fel.

autó fóliázás revíziója

Autó fóliázás ellenőrzése 30 nap múlva

karosszéria fóliázás ellenőrzése 1. illusztráció
Karosszéria fóliázás ellenőrzése

Ha az autó átadása előtt minden a megfelelő forgatókönyv szerint történt, a karosszéria fóliázás 30 nappal későbbi átnézése maximum 30-60 percet vesz igénybe. A menet közben előbukkanó apróbb hibák, rendellenességek, légbuborékok és torzulások ilyenkor még javíthatók, komolyabb és időigényesebb beavatkozás nélkül. Fontos leszögezni, hogy a telepítés után 60 napon túl, a ragasztó már nem állítható vissza a formálható állapotra, ezért az ebből az intervallumból kieső hibák már nem kezelhetőek ilyen könnyen és gyorsan. Kollégáink ezért hangsúlyozzák visszatérő rendszerességgel az autófóliázás revíziójának szükségességét.

Autófóliázás revíziója
autófóliázás étnézése előről, allépés: 1. illusztráció
Autófóliázás étnézése előről
autó fóliázás étnézése oldalról, allépés: 2. illusztráció
Autó fóliázás étnézése oldalról
karosszériafóliázás étnézése hátulról, allépés: 3. illusztráció
Karosszériafóliázás étnézése hátulról

Autófóliázás közben előfordulnak olyan jellegű hibák, mulasztások, amiket kivédeni még katonai szigorral vagy labor műszeres vizsgálatokkal is lehetetlen lenne. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy bár az autó fóliázás egy ipartechnológiaként létezik a köztudatban, valójában kézműves foglalkozás, annak egy monoton és nem is könnyű vállfaja. A kézműves munkák legnagyobb hiba faktora pedig az emberi tévedés. Nincs ebben semmi meglepő, tartja a régi mondás; "aki dolgozik hibázik", és bár ez nem azt jelenti, hogy biztosan elront mindent, a lehetősége fenn áll. Ennek kiküszöbölésére került bevezetésre a karosszériafóliázás utáni 30 napos átnézés, ami ezen apró hibákat, amik a többszörös szűrés ellenére is átjutnak a rostán, még idejében javítani lehessen. Ennek időtartama nagyjából 30 és 60 perc közé tehető, a legtöbb esetben az ügyfelek számára "láthatatlan" rejtett apróságok kerülnek orvoslásra.

Autófóliázás lépésről lépésre? alapanyagok

ck522 White pearl autófólia, mint autófóliázás 1. alapanyag
ck522 White pearl autófólia

Autófóliázás lépésről lépésre? szerszámok

Autófóliázás előkészítő asztal, mint karosszériafóliázás 1. szerszám
Autófóliázás előkészítő asztal
Autófóliázás szerszámai, mint karosszéria fóliázás 2. szerszám
Autófóliázás szerszámai
VISSZA Autófóliázás lépésről lépésre? ÚTMUTATÓBÓL.
P5D

Autófóliázás részletesen!

autó fóliázás részletesen!: 2. illusztráció
Autó fóliázás 2. prezentáció
Szerző: autofoliazaskarosszeriafoliazas.hu
Publikálva:
Utoljára módosítva:

Autó fóliázás szekció

Autó fóliázás mint megoldás?

Ebben az összehasonlító leírásban az autófóliázás felhasználási területeivel foglalkozunk. Megvizsgáljuk, az autó fóliázás mely problémák megoldására alkalmas és melyekre nem.

Mire jó az autó fóliázás?
  • Esztétika
  • Praktikum
  • Gazdaságosság
  • 5-7 év várható élettartam
  • Egyedi megjelenés

Az autó fóliázás szép, gyors, tartós és hatékony megoldás a fényezéssel szemben.

Mire nem jó az autófóliázás?
  • Ép karosszériát igényel
  • Költséges javítás
  • Feltűnő külső
  • Pénzügyi kiadás

A karosszériafóliázás nem telepíthető rozsdás felületre. A karosszéria fóliázás csak elemcserével javítható. Jelentősen megnöveli az autó beazonosíthatóságát.

Az autófóliázás anyagai

Ebben az összehasonlító leírásban az autófóliázás alapanyagait vizsgáljuk. Bemutatjuk, milyen autófóliákkal érdemes vagy épp nem érdemes belefogni egy autó teljes fóliázásába.

Milyen anyagokból lehet az autófóliázás?
  • Hibrid technológiás autófóliák
  • Öntött technológiás autófóliák

A karosszériafóliázás optimális anyagválasztása minden esetben hibrid vagy öntött autófóliák közül kerül ki. Bár a két karosszéria fólia típus gyártási és telepítési technológiában jelentősen eltér, a megfelelő kezekben mindkettő páratlan végeredményt eredményezhet. Az említett csoportokba számos gyártó képviselteti magát, ezek közül könnyen kiemelhető a TECKWRAP, ami fiatal mivoltja ellenére robbanásszerűen tört be a világpiacra lenyűgöző színeivel, és high-tech megoldásaival, valamint az APA, ami olasz gyárként és régi játékosként éli második aranykorát. A két karosszériafólia gyár palettája gyakorlatilag teljesen lefedi a karosszéria fóliázás piacot, mind hatalmas választékával, mind elképesztő tartósságával.

A hibrid technológiával készülő autófóliákról általánosságban elmondható, hogy vastagabbak, erősebb szerkezetűek, mint öntött társaik. Ez ügyfél szempontból, kecsegtetően hangzik, a telepítők szemszögéből azonban annál kevésbé. Az autófólia vastagsága és masszivitása ugyanis bár jóval erősebb védelmet biztosít a járműnek, telepítése ezzel együtt nehezedik, több időt vesz igénybe. A legtöbb autófóliázással foglalkozó cég, ezért kedveli és ajánlja az öntött technológiás alapanyagokat. Bár a hibrid autófóliák védelme erősebb, és áruk is kedvezőbb, a szaktudás hiánya, vagy az emelkedő munkaidő miatt, a legtöbb helyen egyszerűen lebeszélik a megrendelőket az alkalmazásukról.

Meglátásunk szerint, egy körültekintő ügyfélnek minden tényezőt figyelembe kell venni és az anyagválasztás döntését a saját igényei szerint kell meghozni. Egy autó fóliázás a legjobb esetben évekre szól, ezért hosszútávon kell tervezni a használatával.

Milyen anyagokból nem lehet az autó fóliázás?
  • Monomer autófóliák
  • Polimer autó dekorációs fóliák
  • Bútor fóliák
  • Padló lamináló fóliák

Bár a szakma nagyjai egy tapétaragasztóval bekent kukás zsákkal is képesek vállalhatóan elvégezni az autó fóliázás folyamatát, ez mégsem célravezető, hiszen élettartama nem lesz túl hosszú, esztétikailag sem nyújtja éppen a legjobb élményt, az eltávolíthatósága pedig maximum csak a fényezéssel együtt megoldható. Szerencsére Magyarországon viszonylag ritka az ilyen állatkísérletek előfordulása, vállalkozó kedvű próbálkozók mindig találnak lehetőséget az ügyeskedésre. Jellemzően azért a ragasztott zsákkal senki sem próbálkozik karosszériafóliázás témakörben, de a monomer autófóliák használatával sajnos már más a helyzet. Ezek az anyagok még beltéren is rövid, alig fél éves élettartammal rendelkeznek, és a célterületük is alapvetően sík táblafelületként van meghatározva. Ugyan lehetetlen nincs, de ezek alkalmazása értelem szerűen nem karosszéria fóliázás végfelhasználásra készült. A polimer autómatricák esetében már komolyabb kompromisszummal együtt, végső soron megoldható egy autó teljes fóliázása, ugyanakkor túlterhelés miatt limitált élettartama rövidtávú megoldás lesz.

Autófóliázás idejét befolyásoló tényezők

Ebben a leírásban az autó fóliázás időtartamának befolyásoló tényezőit fejtjük ki. Bemutatjuk, miért és hogyan befolyásolják egyes szempontok egy autó teljes fóliázását.

Autó fóliázás idejét befolyásoló tényezők
  • Fóliázandó autó mérete
  • Autó fóliázásra váró felület bonyolultsága
  • Választott karosszéria fólia gyártási technológiája
  • Választott karosszériafólia színe
  • A fóliázandó autó eredeti színe

Talán a legelső tényező, ami az ember eszébe jut, ha az autófóliázás idejéről van szó, a gépjármű mérete. Ennek meghatározó szerepe azonban talán a legkevésbé tetten érhető a számos egyéb szempont közt. Egy Audi A8 és egy R8 autó fóliázása esetén, elmondható hogy az előbbi jelentősen nagyobb, mégis a két munka időtartam közel megegyezik. Ennek oka a következő idő befolyásoló tényező, a formák bonyolultságában rejlik. Még az A8 jobbára nagy, de egyenes felületekkel építi fel tekintélyt parancsoló forma világát, az R8 egy kisebb. de formabontóbb alappal szolgál a karosszériafóliázáshoz. A nagy területek, kevés ívvel könnyen és gyorsan fóliázhatóak, és bár ez látványos haladást biztosít, a legtöbb időt az idomközi eldolgozás viszi el, amiből egy kisebb, de bonyolultabb autón, jelentősen több található. Szintén igaz ez a pótlások számára is.

Karosszéria fóliázás telepítésnél figyelembe kell venni az anyag tűrőképességét, nyújthatóságát, összefoglalva a gyártási technológiáját, ennek megfelelően kell kiválasztani a telepítési technikát. Ebből adódik, hogy minél több speciális követelmény társul az adott autófóliához, annál több időt vesz igénybe a telepítő munkája. Példaként érdemes egy szélsőségesen viselkedő alapanyag típust, a Króm hatású fóliát megemlíteni, aminek a fejlődése az elmúlt 10 évben jelentős, de jellegéből adódóan még mindig egy autófóliázási rémálom. A nyújthatatlansága vetekszik az alufóliáéval, a hőre lágyulása majdnem megegyező egy vaslapéval, rugalmatlansága pedig egy porcelán bögrét is irigylésre késztet. Összehasonlítva egy közönséges lágy PVC autófóliával, a Króm fóliák munkaideje akár három-négyszerese is lehet, hagyományos társaival szemben.

A másik jelentős időrabló, a választott szín és a jármű eredeti színének eltérése egymástól. Minél nagyobb a kontraszt, felületi tükröződés és a szaturáció különbsége, az autó fóliázást kivitelező szakembernek annál nehezebb a dolga. Egy fényes fekete fényezésre telepített azonos fényű és színű autófólia, szinte teljesen láthatatlan egymáson, a belső falcok, hézagok szabad szemmel nem megkülönböztethetőek a fő felületektől. Ezzel szemben, ha a karosszériafóliázás alanya egy fehér fényezés, a telepítőnek sokkal nagyobb figyelmet kell fordítania a bedolgozások mélységére, ami jelentősen megnöveli a munkaidőt. Általánosságban elmondható tehát, hogy a karosszéria fóliázás leggyorsabban kivitelezhető alapja a fekete, még a leglassabban elkészíthető a fehér fényezés.

Autó fóliázás árak befolyásoló tényezői

Ebben a leírásban a karosszéria fóliázás árak befolyásoló tényezőit mutatjuk be. Kifejtjük hogyan befolyásolják az anyagok és körülmények az autófóliázás árak változását, anyag + munkadíj felosztásban.

Autó fóliázás anyag árak befolyásoló tényezői
  • Karosszéria fólia mennyisége
  • Karosszériafólia gyártója
  • Autófólia osztálya
  • Autó fólia színe

Egy egyszerű képletben levezethető, milyen formában befolyásolja az autó fólia a karosszériafóliázás árak alakulását; Alapanyag egység árak (m² vagy folyóméter) X szükséges mennyiséggel (m² vagy folyóméter). A legtöbb esetben ezzel könnyen és gyorsan kiszámítható a karosszéria fóliázás anyag költsége, bár a legtöbb cég a témában már rendelkezik saját ár kalkuláló rendszerrel, vagy tételes árlistával.

Érdemes mindig érdeklődni, hogy értesülhessen a legfrissebb árakról, akciókról, illetve ha nem telepítőn keresztül vásárol autófóliát, figyeljen a megbízható forrásra, hiszen mint számos más területen, ezen is nagyon sok a márka hamisítvány, a zugforgalmazó és a csaló. Ebből adódóan mindig kérjen tanácsot a kiválasztott telepítőtől, hogy hozott anyag esetén, mire számíthat és mit várhat el, mind az autófóliától, mind az elkészült autófóliázástól.

Autófóliázás munka árak befolyásoló tényezői
  • Karosszériafóliázás felületének mérete
  • Karosszéria fóliázás felületének formája
  • Autófóliázás felületének színe
  • Autó fóliázás anyagának osztálya
  • Karosszériafóliázás anyagának gyártója

Feltöltés alatt

Autófóliázás garanciáját befolyásoló tényezők

Ebben a leírásban az autó fóliázás garancia fajtáit fejtegetjük. Megmutatjuk mi a különbség a kivitelezői és a gyártói garancia és jótállás közt, továbbá az érvényesítés menetét is érintjük.

Autófóliázás típusai

Ebben a leírásban a karosszériafóliázás típusairól, ha úgy tetszik céljairól értekezünk. Levezetjük milyen cél szerinti karosszéria fóliázás csoportok különböztethetőek meg, mikor melyiket érdemes alkalmazni.

VISSZA Autófóliázás részletesen! ÚTMUTATÓBÓL.

Autófóliázás vs. fényezés

Ár szempontjából a legtöbb esetben a fényezés kimagaslóan több pénzbe kerül, mint az autófóliázás, ezzel ellentétben elkészítési idő szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan kevesebb időt vesz igénybe, mint a fényezés. Viszont garancia szempontjából gyakran a fényezés nem kimagaslóan kevesebb garanciaidővel készül, mint az autófóliázás. Ezzel ellentétben tartósság szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés, viszont javíthatóság szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás. Ezzel ellentétben javítási idő szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan gyorsabban javítható, mint a fényezés. Viszont javítási költségek szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás, ezzel ellentétben karbantarthatóság szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés.

autófóliázás kontra fényezés
Fényezés és autófóliázás: összehasonlítás.

autófóliázás vagy fényezés?

Ár szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan kevesebb pénzbe kerül, mint a fényezés, ezzel ellentétben elkészítési idő szempontjából a legtöbb esetben a fényezés kimagaslóan több időt vesz igénybe, mint az autófóliázás. Viszont garancia szempontjából gyakran az autófóliázás nem kimagaslóan több garanciaidővel készül, mint a fényezés. Ezzel ellentétben tartósság szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés az olcsóbb?

Ár szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan kevesebb pénzbe kerül, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a drágább?

Ár szempontjából a legtöbb esetben a fényezés kimagaslóan több pénzbe kerül, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés a gyorsabban elkészíthető?

Elkészítési idő szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan kevesebb időt vesz igénybe, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a lassabban elkészíthető?

Elkészítési idő szempontjából a legtöbb esetben a fényezés kimagaslóan több időt vesz igénybe, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés a hosszabb garanciájú?

Garancia szempontjából gyakran az autófóliázás nem kimagaslóan több garanciaidővel készül, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a rövidebb garanciájú?

Garancia szempontjából gyakran a fényezés nem kimagaslóan kevesebb garanciaidővel készül, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés a tartósabb?

Tartósság szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás az átmenetibb?

Tartósság szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés a javíthatóbb?

Javíthatóság szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a kevésbé javíthatóbb?

Javíthatóság szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés a gyorsabban javítható?

Javítási idő szempontjából a legtöbb esetben az autófóliázás kimagaslóan gyorsabban javítható, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a lassabban javítható?

Javítási idő szempontjából a legtöbb esetben a fényezés kimagaslóan lassabban javítható, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés az olcsóbban javítható?

Javítási költségek szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a drágábban javítható?

Javítási költségek szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás.

Az autófóliázás vagy a fényezés az egyszerűbb?

Karbantarthatóság szempontjából általában az autófóliázás ekvivalens, mint a fényezés.

A fényezés vagy az autófóliázás a bonyolultabb?

Karbantarthatóság szempontjából általában a fényezés ekvivalens, mint az autófóliázás.


VISSZA Autófóliázás vagy fényezés? KÉRDÉSBŐL.
Content for class "LEBEGO_CONTAINER" Goes Here